Sunday, March 18, 2007

Platsliggning..

Måste lära om momentet platsliggning då jag känner att Allan inte är helt avslappnad utan förväntar sig ett nytt kommando. Han ligger idag på "ligg-stanna kvar", ett kommando som jag aldrig tidigare använt på mina hundar.

Jag har använt tre olika läggandekommando; lägg dig (lägg dig ner nånstans här i närheten, behöver inte invänta "varsågodkommando" därefter), ligg (nytt kommando kommer inom snart, _snabbt_ läggande) och plats (ligg om så marken rämnar eller himlen trillar ner, lägg dig bekvämt direkt, inget mer kommer att hända förrän jag är tillbaka och har gett kommando).

Så nu kommer jag att lära Allan "plats". För säkerhets skull kommer jag även att träna in att han har hakan i marken. Hundar och hundträning fungerar i steg. En hund som reser sig fungerar i steg. Huvudet lyfts, framkroppen lyfts, bakkroppen lyfts, hunden rör sig. (Bortsett från tokryck a´la pudelspring dårå..)
Genom att lära hunden att "plats" =ligg ner bekvämt och avslappnat med hakan i marken, så har vi mycket vunnet den gången som nyfikenheten tar överhanden. Hunden kommer att lyfta huvudet men ligga kvar i stället för att den lyfter framkroppen.

Jag kommer även att provocera platsliggandet för att få "plats" hundra befäst. Genom att sakta och försiktigt dra i kopplet för att reta hunden att lyfta huvudet alternativt att resa sig (först nära, sedan längre ifrån), kan man tidigt korrigera bort lyft/spänning och belöna rätt beteende.

Se DET kommer vi att ägna oss åt den närmaste månaden. Omlärning av platsliggande.

3 comments:

Anonymous said...

Hej!
Läste just kommentar på Henriks blogg att du planerar att göra visit i vårt sökgäng, kul du är så välkommen. Vi kommer att träffas på lördag 24/3 kl 10 nästa gång.
Kicki

hundtips said...

Kanon! Tack Kicki!
Ska bli jättekul att träffa ert gäng! Jag tar med "älgen" om inte annat så för att träna lite annat. :o)
Noterar dag och tid och klämmer sedan Henrik på vägbeskrivningen!

Anonymous said...

Hehe, kläm inte för hårt bara, jag är ömtålig ;) nä nu skoja jag ju...kul att du tänker komma!