Monday, March 19, 2007

Pluggar regler..

Son blev under gårdagen magsjuk och ligger nu nerbäddad med feber, så så vidare mycket träning blir det inte idag.
I stället har jag fördjupat mig i nya bruksreglerna. Försökte mig på högläsning för Allan, men han gick och la sig och somnade? Förstår honom, det är inte rätt igenom munter läsning med regler..

Så det hänger alltså på mig. 2 tunga moment har jag trängt bort. Krypet och framåtsändandet. Alla gör ett helt ok framförgående, men därifrån är steget långt till framåtsändande. Damn..
Nå, är ju tack och lov ett tag kvar innan han ska tävlas i Högreklass. Krypet känns något mer greppbart. Iaf just nu! Fråga mig om ett par månader så har jag kanske ändrat mig.

Först är det appellen som gäller. Där känns momenten lite ... tagna ur sitt sammanhang. Jag har aldrig riktigt förstått lydnadsdelen i bruks. Varför inte adoptera lite tänk från IPO´n?
Nå, lite tankar om Allans lydnad i appell:

Linförighet: Nemas problemas. Vi fortsätter slipa på vändningarna.
Framförgående: Ja fasen. Kanske ingen 10:a alltid, men iaf!
Platsläggande: Inte fasen nån 10:a där heller, segArne!
Inkallande: Absolut!
Apportering: Jajamen! Enda är att han envisas ta träapporten i klumpen..
Hopp: Tokhunden hoppar ju som en hopphäst. Så visst!
Platsliggande: Ja, efter vårens träning så!

Skogsarbete och budföring löser sig. Så när ska vi starta? ;o)

Någon som har idéer om apporteringen? Att han griper klumpen och inte över greppytan? Detta sker ENBART på träapporten och jag har försökt att gnida vittring på greppytan och aldrig själv ta i klumpen. Vill inte korrigera för mycket heller..

6 comments:

Anonymous said...

Nu du kommer ett tips från en som inte ens kommit igång med apporten, har ju liksom bara börjat öva in intresset för denna pryl :o)...men när jag började prova på i sommras så fick jag tipset av en instruktör att klä ändklumparna med aluminiumfolie.

Jag måste ju själv ta tag i den biten nu...*s*...känns som det är hundra ting jag ska göra med min vovve, han hinner ju bli pensionär innan han är klar för tävling ju :o)


Henrik & vilde plutten Rufus

Anonymous said...

Ahhh.. Du, det kan verkligen vara värt att prova! Inte för att Allan bangar att bära någonting, men nog 17 får han en tankeställare iaf!
Ska testa i morgon och återkommer! Tack för tipset! :oD

Ja, det finns en baksida att börja sent.. Men nog finns det tid! Allan är 4 år, så så långt före er ligger vi inte!

Milou said...

Hur har du delat upp momenten inför apporten? Endel vet jag lindar med ståltråd runt klumparna.

Men jag lär alltid ett korrekt grepp genom att träna det i reklampausen när jag ser på tv. (OM jag ser på tv)

Först greppträning, ta fast och hålla fast apporten på kommando apport. Sen ökar jag "svårigheten" genom att hålla apporten på olika sätt, till slut ska den ligga på golvet framför hundens fötter och vid "apport" ska hunden då kunna greppa korrekt.

Sen, innan jag sätter ihop momentet, så tränar jag samma greppövning ute. Och utökar svårigheten med att placera apporten på olika ställen, varav flera gånger framför hunden på olika (kortare) avstånd.

Därefter kör jag raka inkallningar med apporten i munnen. Först förstås lite fritt följ och vändningar och sätta-övningar. Det kan vara förbaskat svårt att sätta sej med en apport i truten, det är liksom två saker på en gång. (Många gånger har den spottats ut innan arslet nått backen, konstigt nog)

Själva hopsatta momentet med kast av apporten gör jag väldigt, väldigt sällan. Fart får man ändå, när hunden vet att belöningen kommer vid avlämnandet.

För att få ett korrekt grepp och inte ett utspottande när handen närmar sej är "Håll fast" bra att lära, då kan man ha en repstump i apporten och rycka i. Oftast brukar det inte vara några problem med fasthållandet hos en rottispojke när man knycker i repstumpen.. *haha*

Likaså ska "loss" läras in, och vill inte hundegullet släppa "sin" apport så gör den det när "loss" betyder prinskorv i truten... (Hade en HEMSKT ägande rottishane, som du vet... Prinskorv/falukorv/plättar/whatever funkade då i byte)

Nåt sånt, på ett ungefär. Går på en vecka. *flinar*

Anonymous said...

Hörrö Milouskan.. ;o) Fråga din bror hur han har gjort! *S*
Kul att se dig härinne btw!

Jag frågade honom, för ett tag sedan. Han fattade inte alls. Så tydligen är detta ett nyrr problem som kommit vid flytten hit. Å andra sidan släppte inte Allan på "loss" där heller utan på kommandot, håll i dig, "apport". Men det märker jag ingenting av här alls. Han släpper kanonfint på "loss" utan att bli slapp i truten.

Eftersom han tar både tungapport och metallapport korrekt, så är det ren dumhet att ta träapporten rätt. En sak jag har funderat över är att greppytan är ganska liten i förhållande till de breda klossarna.
Ska köpa en ny apport och testa mig fram lite (har ännu inte provat folien) och i värsta fall får jag "lära om" apporteringen. Det GÅR att lära en gammal hund sitta? ;o)

Och vad det gäller det där med att sätta sig OCH hålla fast apport; är alla hundar karlar? Moahahaha!
(Har exakt samma erfarenhet.. Konstigt det där. Apporteringen kan gå skitbra, men så kör man fritt följ och "plupp" så trillar apporten ur käften vid halterna.)

Milou said...

Större träapport... kan vara -det- som hjälper.

De är ju rätt så köttiga i käften och har han bara yta att greppa korrekt så borde det inte vara något bekymmer... KAN han ta träapporten korrekt utan att kinder och läppar kläms åt?

Minns att Franco också gärna apporterade genom att greppa klumpen. Svårt då med hopp-apport.

Hur brorsan gjort? Inte en susning hur han lär in momentet... ska fråga när jag ser honom.

Förresten: Jag VILL nån gång ha en blodhund och spåra med. Såg en video på discovery om blodhundsspårning. *intressant*

F'resten. Den där blå saken. Är cyklad med nu varannan dag. Och promenerad ungefär 8-10 km dagligen. Eller tja, han springer i cirklar, VI går 8-10 km. *flinar*

Bara börja skogsträna med? Eller visstja, han ska ju bli danshund. En råååwsa. Med benvärmare. *rofl*

Anonymous said...

Jag tog en sväng inom de två djuraffärerna som finns här uppe för att inse att alla j-a träapporter är uppbyggda lika.
Är bortskämd med "hemsvarvade" apporter nere på hemmaklubben..

Men jag förstår att han väljer att ta i klumpen. Hans goa nylle får inte helt plats i greppytan och varför ta där om man kan ta i klumpen?
Lusläste regler och det står _ingenstans_ att hunden ska greppa i greppytan? Måste ha drömt, var helt säker på att det stod med..
Dock ska han ju kunna göra det på ren lydnad.
Det snurriga blir ju när de blandar in pettitesser i brukset. De ska apportera, utan att föremålet skadas. Punkt. Hur de bär föremålet är ju en jäkla lustig bedömning.. *Blir trött*
Jag köper tanken på lydnadsklasserna, där ska det vara detaljer och petande i allt. Men i brukset?

Låter bra med fjollhunden.. :oD Hoppas att hans rygg lugnat sig? Sök hade varit hans grej. Alternativt räddning dårå. Men hur 17 ska man kunna hinna med att göra allt man vill? *S*
Går det bra med dansen? (Marie garvade gott när jag berättade att du skulle sy rosa benvärmare till honom.. *S*)