Saturday, April 14, 2007

Kina provar sök!

Jag skrev bara kort om Kinas arbete igår, men klart Johanna vill ha rapport! :o) Så här kommer en rapport!

Förra gången skulle ju Kina och Johan vara med ute i skogen. Tyvärr var inte Johan helt pigg då, så han hoppade över. Igår blev alltså första tillfället.
Eftersom det var första gången och vi inte riktigt visste hur Kina jobbade i skogen och hur hon fungerade, så gjorde vi helt enkelt bara en grundövning för att se hur vi ska jobba med henne.
Jag lekte upp henne rejält på stigen med en kamprulle (jäklar var hon suger i rullen nu, Johanna! Ingen slapp mun där inte!) och fick vara passiv ganska länge innan hon slutligen släppte efter så jag fick rullen och sprang ut. Tanken var att göra en rejäl loop för att få till en rejäl vittringskorridor där hon såg mig senast, men terrängen var inte optimal. Det löste sig ändå, även om hon jobbade mest på synintryck. Väl ute hos mig var det BARA rullen som var intressant. Hon klapp den fort som tusan, tvärvände och begav sig ut mot husse igen. Precis innan hon kom fram så vaknade tyvärr minnesbilden till liv igen; "kommer jag till husse, så är det slut på det roliga, jag vill springa mer, inte bli uppkopplad", så då tramsade hon runt en del. Återkom ut till min lega och jag var passiv. Husse kallade ett par gånger och hon skulle just till att springa ut på stigen igen då en vissling plockade fram hennes minnesbild igen och hon tvärnitade. Så vi tog ett snabbt beslut och jag som figge plockade in henne på stigen igen. Hela vägen ut "släpade" hon mig efter sig genom kamprullen. Väl ute på stigen igen, så kom hon på "jag vill INTE bli kopplad!" men genom att springa ifrån henne och lyckas fånga kamprullen och leka med henne där, så löste det sig ändå.

Det som vi jobbat upp här ute på åkern, att "kom" inte måste innebära "nu går vi in och du får inte vara ute längre" fanns helt enkelt inte ute i skogen. Tramsalotta skulle vilja vara ute jämt.. *L* Men det lär inte vara några problem att få rätt på! Hon är så oerhört förig och villig att göra rätt, så vi ska bara ge henne chansen att göra rätt några gånger. Det gick snabbt att rätta till här ute på åkern och kommer att gå snabbt att rätta till i skogen!

Nu blir det ingen sökträning i skogen på ett par veckor, vilket ger oss tid till att jobba med rena markeringsövningar. Det är iaf uppenbart att Kina är en rullehund, att hon har intresse för att jobba och att hon håller koncentrationen bra. Grunden lägger vi här hemma och till nästa skogsträning kan vi börja träna in sökslag på "riktigt".

2 comments:

Anonymous said...

Kul att läsa om lill sessans bravader!! =) saknar henne jätte mycket.. men det är så otroligt lungt när hon inte är hemma.. förstår inte varför.... ?? hehe ha det toppen!!

Kram Johanna

mig said...

Ha! Lugnt är det inte här! *Intygar* ;o)
Jo, det är faktiskt ganska lugnt.. Inomhus.. Det har sin fördel att ha två sedan tidigare lugna, sansade jyckar. Men hon försöker allt få fart på de två! :oD